Sleeptank

Sleeptank1Omdat onderzoek naar het gedrag van schepen in beperkt water vaak modelproeven vereist, werd een "Sleeptank voor manoeuvres in Ondiep Water" gebouwd in 1992-1993 (samenwerking Waterbouwkundig Laboratorium - Universiteit Gent).

  • Het scheepsmodel wordt met krachtenmeters aan de sleepwagen bevestigd.
  • De sleepwagen dwingt het schip een traject te varen. Dit veroorzaakt krachten op het scheepsmodel.
  • Uit de gemeten krachten en beweging wordt een wiskundig Scheepsmodel met krachtenmetersmodel afgeleid.
  • Het wiskundig model wordt gebruikt om het manoeuvreergedrag van een schip na te bootsen op de scheepsmanoeuvreersimulator.

Gebruik

Onderzoek naar het gedrag van schepen in ondiep water:

gedwongen manoeuvreerproevengedwongen manoeuvreerproeven (het scheepsmodel wordt gedwongen te bewegen in het horizontale vlak);

 

 

 

vrijvarende manoeuvreerproevenvrijvarende manoeuvreerproeven;

 

 

 

 

gedwongen zeegangsproevengedwongen zeegangsproeven (golven);

 

 

 

 

manoeuvres in beperkte waterenmanoeuvres in beperkte wateren (o.a. oevereffecten);

 

 

 

 

invloed van scheepsinteractie

invloed van scheepsinteractie.

 

 

 

Karakteristieken

  • Totale lengte: 88 m (67 m voor proeven), breedte: 7 m;
  • Maximale waterdiepte 0.5 m;
  • Lengte scheepsmodellen ongeveer 4 m (schaal 1:50 tot 1:85);
  • De sleepwagen beweegt over de lengte van de tank (24/24 u, 7/7 d). Het "Planar motion" mechanisme laat dwarsverplaatsingen over 5.5 m en verdraaiingen over 355° toe;
  • De golfgenerator kan regelmatige en onregelmatige golven opwekken, zo kan men de verticale beweging van het schip onderzoeken onder invloed van golven;
  • Hulpwagentje voor een tweede scheepsmodel (kan enkel volgens een rechte koers voortbewegen).